Pinterest voor je bedrijf: 8 tips voor een succesvolle start

Pinterest voor je bedrijf: 8 tips voor een succesvolle start

Als interieurliefhebber heb je je vast weleens verloren in de wondere wereld van Pinterest. Maar wist je dat je het inspiratieplatform ook zakelijk in kunt zetten? Sterker nog: het is één van de beste social media kanalen voor traffic naar je site. Lotte Wullems, creatieve contentmaker, interieurstylist en eigenaar van Stories & Styles by Lotte, vertelt jou hoe je een vliegende start maakt met jouw zakelijk Pinterest-account.

Waarom Pinterest onmisbaar is voor jouw interieur bedrijf

Pinterest is hét platform waar mensen naartoe gaan voor inspiratie voor hun huis. Het aanbod is eindeloos en foto’s of producten die je aanspreken kun je gemakkelijk bewaren op jouw persoonlijke bord. Het mooie van Pinterest is dat het werkt als een ‘zoekmachine’. Hierdoor heeft die content die je plaatst een veel langere houdbaarheid dan op bijvoorbeeld Instagram. Bovendien leidt één simpele klik op jouw foto direct naar je website.

Zakelijk gezien is Pinterest dus een gratis manier om bezoekers naar jouw platform te leiden!

Wist je dat..?

  • Meer dan 250 miljoen mensen wereldwijd maken elke maand gebruik van Pinterest
  • In Nederland zijn dit ruim 3,5 miljoen mensen
  • 93% van de actieve gebruikers geeft aan Pinterest te gebruiken voor het plannen van aankopen en het opdoen van inspiratie

  • 87% heeft daadwerkelijk een product gekocht nadat ze het hebben gezien op Pinterest

 

Bron: Frankwatching. Wil jij profiteren van deze cijfers? Ga dan direct aan de slag met het maken van een Pinterest-account voor jouw bedrijf. Met behulp van onderstaande 8 tips maak je zeker een vliegende start!

1. Maak een zakelijk account aan

Als je een Pinterest-account aan gaat maken voor jouw website of webshop, kun je deze heel gemakkelijk omzetten in een business account. Op deze manier heb je – gratis – toegang tot alle statistieken.

2. Voeg een passend profiel toe

In je profiel beschrijf je kort en krachtig waar jij voor staat.

  • Gebruik jouw logo als profielfoto
  • Maak een omslagfoto die past bij jouw merkstijl
  • Omschrijf je bedrijf kort en krachtig en voeg de link naar je website toe
  • Gebruik relevante zoekwoorden

3. Claim je website

Wist je dat, als je jouw website claimt, jouw pins voorrang krijgen op pins van privé gebruikers? Mocht je willen adverteren op Pinterest, dan is dit ook een noodzakelijke stap.

4. Aantal borden

Begin met het maken van een aantal borden (10 tot 15) en vul deze met minimaal 30 pins. Heb je een interieurwebshop? Maak dan bijvoorbeeld een bord met items voor je woonkamer, keuken en slaapkamer. Naast het delen van je eigen producten, kun je ook borden maken die jouw (toekomstige) klanten inspireren en passen bij jouw stijl.

5. Optimaliseer je pins

Een goede pin moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Kies voor een sprekende, staande afbeelding
  • Gebruik relevante zoekwoorden in je titel en omschrijving
  • Plak deze zoekwoorden niet achter elkaar, maar verwerk ze in een lopende tekst
  • Link de afbeelding naar je website of productpagina

6. Pin op het juiste moment

Probeer te pinnen op momenten dat jouw doelgroep actief is op Pinterest. De beste tijden kun je achterhalen door je content goed te analyseren en zo te optimaliseren.

7. Pin dagelijks

Ik hoor je al denken: ‘Moet ik echt elke dag pinnen?’ Het antwoord daarop is: ja. Consistentie is erg belangrijk en zal ervoor zorgen dat jouw foto’s een groter bereik krijgen. Idealiter pin je minstens 10 afbeeldingen per dag. Heb je niet zo veel eigen content? Begin dan met het aantal dat haalbaar is voor jou en vul het aan met het repinnen van andere passende content.

8. Gebruik een planningstool

Dagelijks pinnen klinkt als een zware taak, maar gelukkig kun je foto’s van te voren inplannen. Dit kan via Pinterest zelf, maar je kan ook een planningstool zoals Tailwind gebruiken. Op deze manier werk je eenvoudig weken vooruit!

Ben je er klaar voor om jouw business een boost te geven? Ik wens je heel veel succes met jouw zakelijke Pinterest-account!

Wie is Lotte?

Lotte Wullems is een creatieve duizendpoot en helpt jou je verhaal te vertellen. Haar liefde voor interieur uit zich in het geven van interieuradvies, het schrijven van content en het helpen van bedrijven met hun social media kanalen. Zo blies ze het Pinterest-account van Eigen Huis & Tuin nieuw leven in en liet met haar strategie het maandelijks bereik groeien tot 3,7 miljoen kijkers (sep. 2020).

Onze website maakt gebruik van analytische cookies om jouw ervaring te verbeteren.