Als interieurliefhebber heb je je vast weleens verloren in de wondere wereld van Pinterest. Maar wist je dat je het inspiratieplatform ook zakelijk in kunt zetten? Sterker nog: het is één van de beste social media kanalen voor traffic naar je site. Lotte Wullems, creatieve contentmaker, interieurstylist en eigenaar van Stories & Styles by Lotte, vertelt jou hoe je een vliegende start maakt met jouw zakelijk Pinterest-account.
Pinterest is hét platform waar mensen naartoe gaan voor inspiratie voor hun huis. Het aanbod is eindeloos en foto’s of producten die je aanspreken kun je gemakkelijk bewaren op jouw persoonlijke bord. Het mooie van Pinterest is dat het werkt als een ‘zoekmachine’. Hierdoor heeft die content die je plaatst een veel langere houdbaarheid dan op bijvoorbeeld Instagram. Bovendien leidt één simpele klik op jouw foto direct naar je website.
Zakelijk gezien is Pinterest dus een gratis manier om bezoekers naar jouw platform te leiden!
93% van de actieve gebruikers geeft aan Pinterest te gebruiken voor het plannen van aankopen en het opdoen van inspiratie
87% heeft daadwerkelijk een product gekocht nadat ze het hebben gezien op Pinterest
Bron: Frankwatching. Wil jij profiteren van deze cijfers? Ga dan direct aan de slag met het maken van een Pinterest-account voor jouw bedrijf. Met behulp van onderstaande 8 tips maak je zeker een vliegende start!
Als je een Pinterest-account aan gaat maken voor jouw website of webshop, kun je deze heel gemakkelijk omzetten in een business account. Op deze manier heb je – gratis – toegang tot alle statistieken.
In je profiel beschrijf je kort en krachtig waar jij voor staat.
Wist je dat, als je jouw website claimt, jouw pins voorrang krijgen op pins van privé gebruikers? Mocht je willen adverteren op Pinterest, dan is dit ook een noodzakelijke stap.
Begin met het maken van een aantal borden (10 tot 15) en vul deze met minimaal 30 pins. Heb je een interieurwebshop? Maak dan bijvoorbeeld een bord met items voor je woonkamer, keuken en slaapkamer. Naast het delen van je eigen producten, kun je ook borden maken die jouw (toekomstige) klanten inspireren en passen bij jouw stijl.
Een goede pin moet aan een aantal voorwaarden voldoen:
Probeer te pinnen op momenten dat jouw doelgroep actief is op Pinterest. De beste tijden kun je achterhalen door je content goed te analyseren en zo te optimaliseren.
Ik hoor je al denken: ‘Moet ik echt elke dag pinnen?’ Het antwoord daarop is: ja. Consistentie is erg belangrijk en zal ervoor zorgen dat jouw foto’s een groter bereik krijgen. Idealiter pin je minstens 10 afbeeldingen per dag. Heb je niet zo veel eigen content? Begin dan met het aantal dat haalbaar is voor jou en vul het aan met het repinnen van andere passende content.
Dagelijks pinnen klinkt als een zware taak, maar gelukkig kun je foto’s van te voren inplannen. Dit kan via Pinterest zelf, maar je kan ook een planningstool zoals Tailwind gebruiken. Op deze manier werk je eenvoudig weken vooruit!
Ben je er klaar voor om jouw business een boost te geven? Ik wens je heel veel succes met jouw zakelijke Pinterest-account!
Lotte Wullems is een creatieve duizendpoot en helpt jou je verhaal te vertellen. Haar liefde voor interieur uit zich in het geven van interieuradvies, het schrijven van content en het helpen van bedrijven met hun social media kanalen. Zo blies ze het Pinterest-account van Eigen Huis & Tuin nieuw leven in en liet met haar strategie het maandelijks bereik groeien tot 3,7 miljoen kijkers (sep. 2020).
Wil je social media tips, exclusieve aanbiedingen en updates over Prettylion ontvangen? Laat dan je e-mailadres achter. P.s. we don’t spam.
Onze website maakt gebruik van analytische cookies om jouw ervaring te verbeteren.